Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie - skontaktuj się z nami, pomożemy!

Zastanawiasz się czasem dlaczego bolą plecy? Siedzący tryb życia, nadwaga i długotrwały stres to głównie wrogowie naszego kręgosłupa. Zobacz dlaczego warto ich unikać.

Coraz więcej dorosłych Polaków cierpi na bóle pleców. Przyczyn dlaczego bolą plecy może być tak naprawdę wiele. Jednak bardzo często dolegliwości kręgosłupa fundujemy sobie na własne życzenie. Ich przyczyną jest zazwyczaj niewłaściwy tryb życia.

Dlaczego bolą plecy pracowników biurowych?

Praca za biurkiem, brak aktywności fizycznej i miękkie fotele, to pierwsi wrogowie naszego kręgosłupa. Choć trudno w to uwierzyć obciążenie kręgosłupa w trakcie siedzenia jest o 40-90 proc. większe niż podczas stania. A przy nieprawidłowym podparciu placów odcinek lędźwiowy kręgosłupa czuje się tak, jakby dźwigał nawet 300 kg. Dodatkowo osoby pracujące przy biurku zazwyczaj zaokrąglają plecy i przyjmują postawę z wysuniętą głową co powoduje, że mięśnie pleców są rozciągnięte, a mięśnie klatki piersiowej i brzucha skrócone. W wyniku tego dochodzi do napięcia w stawach i mięśniach, czego konsekwencją jest ból. Usztywnienie zaś karku w pozycji siedzącej prowadzi do problemów z pochylaniem głowy do przodu i odchylaniem jej do tyłu. Efektem tych napięć bywają bóle i zawroty głowy, a także bóle barków i drętwienie rąk.

Za dużo centymetrów w pasie

Otyłość jest kolejnym czynnikiem narażającym nas na kłopoty z kręgosłupem. Badania wskazują, że aż 50 proc. osób otyłych cierpi z powodu bólu pleców i stawów. Kręgosłup osoby otyłej musi na co dzień znosić dużo większe przeciążenia, niż u osoby z prawidłową wagą. Dodatkowo nadwaga, podobnie, jak mała ilość aktywności fizycznej, osłabia mięśnie brzucha. Silne mięśnie brzucha działają jak gorset, który pomniejsza nacisk na kręgosłup i biodra. Tak więc, aby pozbyć się dolegliwości związanych z przeciążaniem kręgosłupa, poza ćwiczeniami nastawionymi na utratę wagi, warto skupić się na wzmacnianiu mięśni brzucha i tak zwanych mięśni głębokich.

Przeciążenia

Niewłaściwe podnoszenie ciężkich rzeczy może skutecznie doprowadzić do przeciążenia kręgosłupa. Jeżeli podnosimy z podłogi ciężar na prostych nogach nacisk na kręgosłup zwiększa się 10-15 krotnie. Najczęstszymi błędami popełnianymi podczas dźwigania ciężkich przedmiotów jest podniesienie ich poprzez wyprostowanie pleców, zgięcie w biodrach, przy jednoczesnym utrzymywaniu nóg prosto oraz trzymania przedmiotów z dala od ciała, zwykle przy wyprostowanych rękach. Nie należy także podnosić ciężkich rzeczy lub dziecka, powyżej wysokości ramion. Pamiętajmy również, aby nie dźwigać czegoś co jest zbyt ciężkie dla jednej osoby, aby bezpiecznie to podnieść.

Niszczący stres

Badania przeprowadzone przez lekarzy z londyńskiej uczelni University College pokazały, że bardzo wiele osób zaczyna mieć kłopoty z kręgosłupem po przekroczeniu 30. roku życia. Po latach obserwacji badacze doszli do wniosku, że jedną z przyczyn tak wczesnego pojawienia się dolegliwości są napięcia psychiczne i długotrwały stres. Pod wpływem sytuacji stresowych produkowane są hormony, które powodują przyspieszenie tętna, wzrost ciśnienia krwi oraz wzmożone napięcie mięśniowe prowadzące często do ich przeciążania. Dodatkowo osoby zdenerwowane odruchowo, często nieświadomie, napinają mięśnie twarzy, zaciskają żuchwę, unoszą ramiona, powodując napięcie wielu mięśni. Takie długotrwałe napięcie mięśniowe może prowadzić do dysfunkcji i zmian zwyrodnieniowych w strukturze kręgosłupa.

 

Jeśli ból pleców utrzymuje się dłuższy czas przemyśl zabieg rehabilitacyjny.

Skontaktuj się z nami lub wypełnij poniższy formularz a odpowiemy na Twoje wszystkie pytania.

    Imię i nazwisko (wymagane)

    Telefon (wymagane)

    Wyrażam zgodę Wyrażam zgodnę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Medikar Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Sp. k. w celach marketingowych.