Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie - skontaktuj się z nami, pomożemy!

Polska jest jednym z krajówem starzejącychm się. Trend ten widoczny jest w całej Europie. Co to oznacza? Nic innego jak to, że znacznie wzrasta odsetek osób starszych wśród całego społeczeństwa. Według danych statystycznych Eurostatu wynika, że w Polsce w 2020 roku osoby po 60. roku życia stanowić będą 25% ludności. Ale człowiek nie jest statystyką.

Kiedy zostaje się seniorem?

Czy bycie seniorem zaczyna się po 55 roku życia, po 60, po 65? Wszystko zależy od nas i na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. To nie metryka, ale nasze samopoczucie, kondycja fizyczna, stan umysłu, stanowią na ile lat się czujemy. Możemy podejmować szereg działań, które pozwolą nam cieszyć się dobrą formą, nawet po przekroczeniu tej umownej 60-tki.

Aktywne starzenie się – czym jest?

Z wiekiem mówimy, że „już nie to zdrowie”. Owszem, organizm na przestrzeni lat też się „zużywa” i nasze możliwości w różnych dziedzinach mogą być nieco mniejsze aniżeli w wieku 30 lat. Powinniśmy jednak pamiętać, że wszelkie aktywności sprzyjają naszej kondycji. Oczywiście podstawą jest przede wszystkim ruch – najlepiej na świeżym powietrzu. Jednak w pojęciu aktywnego starzenia zawiera się również zapobieganie społecznemu wykluczeniu i rozerwaniu więzi rodzinnych, przeciwdziałanie osłabieniu relacji międzyludzkich. Ważna jest także profilaktyka tzw. e-wykluczenia czyli wykluczenia cyfrowego, gdzie brak dostępu do Internetu wiąże się z brakiem umiejętności posługiwania się nowymi technologiami w pracy i w życiu codziennym.

Ruch to zdrowie w każdym wieku

Aktywność fizyczna osób starszych powinna opierać się raczej na umiarkowanym wysiłku. Warto spróbować wodnego aerobiku, można postawić na spacer lub na nordic walking czyli spacer ze specjalnymi kijkami, który angażuje zarówno górne, jak i dolne partie ciała. Dobrym sposobem na poprawienie kondycji fizycznej może być też joga. Sporty te nie obciążają nadmiernie stawów, wzmacniają układ sercowo-naczyniowy i zmniejszają ryzyko nadwagi oraz otyłości. Oczywiście należy też pamiętać o diecie – spożywać dużo warzyw i owoców, ograniczyć spożycie alkoholu, nie palić papierosów.

Nie zamykaj się w domu

Podejście do osób starszych i ich aktywności zmienia się na przestrzeni lat. Na poziomie ogólnopolskim oraz lokalnym dostępnych jest coraz więcej inicjatyw ukierunkowanych na seniorów. Urzędy wojewódzkie, miejskie, powiatowe, gminne dbają o dostępność miejsc przyjaznym osobom starszym. Tworzą i rozbudowują domy seniora, klubokawiarnie międzypokoleniowe, powstają centra aktywności senioralnej. Wzrasta też popularność Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Można skorzystać z rozmaitych kursów, np. tańca, komputerowych. Rozmaite projekty mają pomóc w ćwiczeniu przedsiębiorczości, samorealizacji. Warto sprawdzić co dzieje się w naszej okolicy i skorzystać z oferty. Poznawanie nowych osób, rozmowa o swoich doświadczeniach życiowych czy wspólne spędzanie czasu z osobami w różnym wieku, buduje poczucie wspólnoty, niweluje poczucie osamotnienia, czasami wręcz wykluczenia.

Regularnie odwiedzaj swojego lekarza

Z biegiem lat organizm może tracić na sprawności i wydajności. Jesteśmy bardziej narażeni na różne schorzenia. Oczywiście najlepiej zapobiegać chorobom, ale jeśli już zauważymy niepokojące symptomy – nie lekceważmy ich i skorzystajmy z pomocy lekarskiej. Mogą być potrzebne: fizjoterapia, wizyty pielęgniarskie i lekarskie w domu pacjenta. Omawiajmy z lekarzem plan leczenia oraz pytajmy o przyjmowane leki. Bacznie przyglądajmy się też suplementom diety, które zamierzamy lub już zażywamy. Ich nasilona reklama – zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym – może powodować nadmierne ich spożycie.

Nie bój się prosić o pomoc

Każdy czasami potrzebuje pomocy. I młodszy, i starszy. Nie wstydźmy się o nią prosić członków rodziny, sąsiadów, znajomych. Dostępne są też dedykowane ośrodki specjalizujące się w pomocy osobom starszym. Na poziomie lokalnym istnieje wiele inicjatyw, które pomagają osobom starszym w codziennym życiu, powstają punkty wsparcia.

Warto być świadomym i aktywnym seniorem, by mieć możliwość prowadzenia w dalszym ciągu samodzielnego, niezależnego i satysfakcjonującego życia, nawet przy pewnych ograniczeniach.