Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie - skontaktuj się z nami, pomożemy!

W upalne dni organizm człowieka jest szczególnie narażony na osłabienie i odwodnienie, dlatego ważne jest regularne nawadnianie. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych, które narażone są na poważne problemy zdrowotne wynikające z niedoboru wody w organizmie. Z drugiej jednak strony, nadmiar płynów niesie ze sobą poważne konsekwencje. Warto dowiedzieć się, jaki jest rzeczywisty wpływ wody na organizm.

 

Woda – fakty i mity

W kampaniach społecznych i promocyjnych, często przypisuje się wodzie cudowne właściwości. Płyny podobno pozwalają zachować optymalne nawilżenie skóry oraz przyspieszają metabolizm w czasie snu. Rzeczywistość jest jednak inna. Wypijana woda ma niewielki wpływ na nawilżenie skóry, gdyż nie ma możliwości dotarcia do jej wierzchniej warstwy. Nie przyspiesza również metabolizmu w nocy, a jej nadmiar może zakłócić sen i doprowadzić do bezsenności.

Woda stanowi 45-75% masy ciała i ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania człowieka, gdyż będąc doskonałym rozpuszczalnikiem stwarza znakomite środowisko dla wszystkich procesów życiowych przebiegających w organizmie. Wspomaga pracę nerek, które wypłukują toksyny
z organizmu, wspiera proces trawienia, a także zabezpiecza i nawilża przestrzeń transkomórkową,
do której należy płyn mózgowo-rdzeniowy – ok. 0,15 litra, płyn w komorach oka, płyny surowicze
w jamie opłucnowej, w worku osierdziowym oraz płyny soków trawiennych. Intrygujący jest również fakt, że niedobór wody może być przyczyną złego samopoczucia, znużenia, osłabienia, a nawet zawrotów głowy i drżenia rąk. Dzieje sie tak, gdyż poziom elektrolitów drastycznie się obniżył. Regularne picie wody umożliwia zachowanie odpowiedniego poziomu minerałów i składników odżywczych.

 

Odwodnienie osób starszych

Seniorzy są szczególnie narażeni na odwodnienie, ze względu na słabsze pragnienie, większe wydalanie wody przez skórę oraz przewlekłe schorzenia typu cukrzyca czy zapalenie nerek. W ich przypadku niedobór wody może doprowadzić do zaburzeń funkcji poznawczych, zachwiania rytmu serca, zmiany ciśnienia krwi, zakażenia dróg moczowych, zaparcia, nieprawidłowego działania leków oraz zaburzeń wydalania moczu.

Zważywszy na fakt, iż całkowity procent wody w organizmie zmniejsza się z wiekiem z powodu niedostatecznego nawilżenia komórkowego, osoby starsze powinny mieć stały i łatwy dostęp do płynów, a przede wszystkim świadomość konieczności ich spożywania. Zdarza się jednak, że osoby starsze zapominają o regularnym spożywaniu wody, dlatego istotną rolę odgrywają opiekunowie, którzy powinni przypominać  seniorom o cyklicznym nawadnianiu organizmu. Seniorom poleca się picie co najmniej 1500 ml płynów dziennie, nawet przy braku pragnienia, a także częste spożywanie świeżych owoców i warzyw.  Odradza się nadmierne picie słodkich napojów oraz kawy i herbaty, które mają działanie moczopędne. Niezmiernie ważne jest także monitorowanie stanu zdrowia osób starszych przyjmujących leki moczopędne. W ich przypadku należy dobrać odpowiednią dawkę wody adekwatną do wieku i stanu klinicznego.

Podczas spożywania wody ważna jest także jej jakość. Pełnowartościowa woda mineralna powinna być bogata w magnez, potas i wapń. Magnez stabilizuje funkcję układu nerwowego oraz przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu naczyniowo-sercowego, potas usprawnia pracę mięśnia sercowego, wspomaga dotlenie mózgu, co korzystnie wpływa na pamięć, a wapń spowalnia osteoporozę. Okazuje się zatem, że świadome i regularne spożywanie wody jest istotnym elementem zdrowego stylu życia osób starszych.

Nadmiar wody w organizmie.

Woda ma zdrowotny wpływ na organizm człowieka, jednak jej nadmiar może doprowadzić do zaburzeń w gospodarce elektrolitycznej organizmu i negatywnie wpłynąć na pracę serca i nerek. Dzieje się tak, gdyż ciało dorosłej osoby w 60% składa się z wody, a jej nagły wzrost może być przyczyną rozregulowania pracy organizmu pęcznienia komórek i rozcieńczenia krwi oraz utraty substancji odżywczych.

Na nadmiar wody w organizmie szczególnie narażeni są sportowcy, którzy w krótkim czasie spożywają dużą jej ilość oraz amatorzy odchudzania chcący wodą zagłuszyć pokusę podjadania. Na ilość spożywanych płynów powinny uważać również osoby z chorym sercem i nerkami, gdyż ich nadmiar może pogorszyć stan zdrowia. W ich sytuacji ważna jest konsultacja z dietetykiem, który określi ilość spożywanej wody adekwatnie do indywidualnych potrzeb pacjenta.