Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie - skontaktuj się z nami, pomożemy!

Czy można uniknąć udaru mózgu?

Udar mózgu jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci. Choroba w jednej chwili może odebrać wszystko – samodzielność, sprawność, a nawet zdolność komunikowania się. Nie jesteśmy jednak bezbronni. Przestrzegając kilku zasad możemy skutecznie obniżyć ryzyko udaru.

29 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Udaru Mózgu. W Polsce co roku na tą chorobę zapada aż 70 tysięcy osób, a około 30 tysięcy z nich umiera. Wśród czynników ryzyka choroby poza czynnikami niemodyfikowalnymi takimi jak wiek, płeć czy geny jest wiele czynników modyfikowalnych, na które mamy bezpośredni wpływ. Wśród nich wymieniane są nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca, nikotynizm, nadużywanie alkoholu oraz hypercholesterolemia.

Kontroluj ciśnienie krwi i trzymaj je w normie

Jak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu McMaster w Kanadzie ze wszystkich czynników ryzyka wystąpienia choroby, na które mamy wpływ, najbardziej widoczne rezultaty przyniosło obniżenie nadciśnienia. Przeprowadzone przez nich badania wykazały, że uregulowanie ciśnienia krwi zmniejszyło prawdopodobieństwo wystąpienia udaru aż o połowę. Na duże znaczenie prawidłowego ciśnienia w profilaktyce udarowej zwraca także uwagę Fundacja Udaru Mózgu. Jak podaje organizacja ze wzrostem ciśnienia krwi ryzyko wystąpienia udaru mózgu zwiększa się liniowo. Na szczęście nadciśnienie można skutecznie leczyć. Często wystarczy zmiana diety i umiarkowany lecz regularny wysiłek fizyczny.

Zadbaj o właściwą dietę i codzienny wysiłek fizyczny

Kanadyjskie badania wykazały, że ryzyko udaru wzrasta aż o 23 proc. u osób nie uprawiają żadnego sportu. Dlatego lekarze zachęcają, aby na aktywność fizyczną przeznaczyć przynajmniej 30 minut trzy razy w tygodniu. Oprócz sportu niezbędna jest także właściwa dieta. Zalecane jest przede wszystkim jedzenie dużej ilości warzyw i owoców. Badania dowodzą, że dieta bogata w owoce i warzywa, w większej ilości niż zalecane pięć porcji dziennie, może zmniejszać ryzyko udaru o 26 proc.

Utrzymuj prawidłową masę ciała

Dowiedziono, że kobiety, u których obwód pasa przekroczył 81 cm, mają o 60 proc. większe szanse na rozwój nadciśnienia, a tym samym większe ryzyko udaru mózgu. To samo dotyczy mężczyzn, którzy w pasie mają więcej niż 101 cm.

Nadwaga prowadzi między innymi do zaburzeń gospodarki lipidowej czyli podwyższonego poziomu trójglicerydów i obniżenia poziomu dobrego cholesterolu HDL, czyli lipoproteiny wysokiej gęstości (high-density lipoprotein). Badania potwierdziły zwiększone ryzyko udaru mózgu o 6–25 proc. dla każdego 1 mmol/l podwyższonego cholesterolu całkowitego. Wykazano także tendencje do zwiększenia częstości udaru niedokrwiennego wraz z obniżeniem poziomu cholesterolu HDL oraz podwyższeniem stężenia triglicerydów. Osoby posiadające podwyższony poziom „złego” cholesterolu (LDL), podobnie jak pacjenci chorzy na cukrzycę, są narażone na rozwój miażdżycy, której konsekwencją może być m.in. udar mózgu.

Rzuć palenie i ogranicz picie alkoholu

Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu McMaster palenie papierosów zwiększa zagrożenie udarem o 12,4 proc., a picie alkoholu o 5,8 proc. Potwierdzono także, że ryzyko wystąpienia udaru jest uzależnione od liczby wypalanych papierosów. U nałogowych palaczy, palących powyżej 40 sztuk papierosów dziennie, jest dwa razy większe niż u palących mniej niż 10 sztuk. Jak podaje Fundacja Udaru Mózgu zmniejszenie ryzyka wystąpienia udaru mózgu występuje już po 2 latach od rzucenia palenia, a po upływie 5 lat jest takie jak u osób niepalących.

Unikaj stresu

Długotrwały i silny jest jednym z naszych głównych wrogów, może być przyczyną wielu problemów zdrowotnych, a także doprowadzić do udaru. Pod jego wpływem wytwarza się nadmiar adrenaliny, ta zaś sprawia, że do mięśni, także serca, napływa więcej krwi. Szybko podnosi się ciśnienie tętnicze, a to z kolei bardzo źle oddziałuje na naczynia krwionośne. Niestety stres jest nieodłączną częścią naszego codziennego życia. Można jednak nauczyć się metod jego kontrolowania. Pomóc mogą proste ćwiczenia relaksacyjne, a nawet zwykły spacer czy spotkanie ze znajomymi.

Uwaga na cukrzycę

Chorzy na cukrzycę są bardziej narażeni na udary mózgu. Nie leczona cukrzyca prowadzi bowiem m.in. do nasilenia zmian miażdżycowych, zwiększając tym samym ryzyko wystąpienia udaru. Choroby łatwiej jest uniknąć, niż ją leczyć. Dlatego tak ważna jest profilaktyka. Podstawowym czynnikiem ryzyka wystąpienia cukrzycy jest otyłość. Receptą na uniknięcie choroby jest więc przede wszystkim ruch i zdrowa dieta. Badania wskazują, że takie działania pozwalają obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę o ponad 50 proc.