Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie - skontaktuj się z nami, pomożemy!

Prawidłowa postawa w czasie pracy przy biurku oraz podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. Do tego regularny wysiłek fizyczny i umiejętne radzenie sobie ze stresem. To prosta recepta na uniknięcie bólu pleców.

Na kłopoty z kręgosłupem skarży się coraz większej osób. Mogą być one związane z wieloma schorzeniami jednak często są wynikiem niewłaściwego trybu życia. Aby uniknąć problemów wystarczy stosować się do kilku prostych zasad.

Zadbaj o prawidłową postawę

Jeśli większość dnia spędzamy przy biurku powinniśmy przede wszystkim zadbać o właściwą pozycję naszego ciała. Najważniejsze jest, aby plecy, zwłaszcza w części lędźwiowej, przylegały do oparcia. Głowę należy trzymać prosto, nie pochylajmy jej nad monitorem. Nie należy zakładać nogi na nogę. Uda powinny być ułożone równolegle do podłogi, stopy oparte na podłodze, kolana zaś lekko rozwarte. Łokcie warto trzymać na podłokietnikach.
Oprócz naszej postawy powinniśmy zwrócić także uwagę na krzesło, na którym spędzamy godziny przy biurku. Najlepiej gdy będzie ono obrotowe z odpowiednio wyprofilowanym oparciem, które posiada wybrzuszenie w okolicy lędźwiowej i podłokietniki. W specjalistycznych sklepach możemy także dostać specjalne poduszki lędźwiowe i rehabilitacyjne ułatwiające zachowanie prawidłowej postawy przy biurku.

Rusz się

Jeśli chcemy uniknąć bólu kręgosłupa powinniśmy podczas kilku godniej pracy w pozycji siedzącej jak najczęściej zmieniać pozycje. Co pół godziny lub gdy zaczniemy odczuwać dyskomfort, warto odpocząć chwilę od monitora, wstać, wyprostować się i przeciągnąć. Dobrze jest też przespacerować się po biurze, i poruszać delikatnie głową z boku na bok, tak aby rozluźnić mięśnie karku. Pamiętaj, aby nie odchylać głowy do tyłu!

Aktywność dobra dla kręgosłupa

Zadbajmy także o odpowiednią ilość wysiłku fizycznego. Właściwie dobrany trening skutecznie wzmocni mięśnie, co pozwoli na uniknięcie bólu pleców. Szczególnie ważne są ćwiczenia stabilizujące, wzmacniające mięśnie brzucha i placów. Szczegółowo na ich temat będzie można przeczytać w kolejnym artykule.
Regularna aktywność fizyczna pomoże nam także zachować odpowiednią masę ciała. Pamiętajmy, że nadwaga to jeden z głównych wrogów kręgosłupa. Zaleca się ćwiczenie minimum 3 razy w tygodniu po 30-40 minut. Przed wyborem aktywności warto skontaktować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, który doradzi, jaka forma ruchu będzie dla nas najlepsza. Pamiętajmy, jeśli doskwiera nam mocny ból, nie podejmujmy żadnej aktywności na własną rękę, o pomoc zwróćmy się do specjalisty.

Dźwigaj z głową

Niewłaściwy sposób podnoszenia przedmiotów jest jednym z najczęstszych przyczyn przeciążeń i problemów z kręgosłupem. Aby uniknąć problemów wystarczy zastosować się do kilku zasad. Podnosząc coś ciężkiego, róbmy to zawsze kucając i uginając kolana, a nie zginając plecy przy prostych nogach. Nigdy nie podnośmy przedmiotów z podłogi z jednoczesnym skrętem tułowia. Nie nośmy ciężkich toreb na jednym ramieniu, najlepiej zastąpmy je plecakiem. Gdy niesiemy zakupy ze sklepu rozłóżmy je równomiernie, tak aby w obydwu rękach nieść siatki o podobnej wadze. Na zakupy przydatne mogą okazać się także specjalne rozkładane torby na kółkach, które po złożeniu zamieniają się w torebkę. Gdy musimy dźwiga
większe ciężary np. w pracy, używajmy specjalnego skórzanego pasa, który odciąża kręgosłup lędźwiowy. Można go kupić w sklepach z artykułami BHP. I pamiętajmy, aby nigdy nie podnosić czegoś, co powoduje ból lub wydaje się nam zbyt ciężkie.

Nie zapominaj o relaksie

Ból pleców nie zawsze jest tożsamy z bólem kręgosłupa. Często jest wynikiem stresu, który powoduje spięcie mięśni. Dlatego tak ważny jest odpowiedni relaks. Pomóc może ciepła kąpiel oraz ćwiczenia rozluźniające. Najprostszym z nich jest głęboki i spokojny oddech. Dobrym ćwiczeniem jest też stretching. Wystarczy stanąć na palcach i maksymalnie wyciągnij swoje ciało. Wytrzymajmy tak około 15 – 20 sekund, powtarzając ćwiczenie kilka razy. Aby się rozluźnić możemy też skorzystanie z masażu relaksacyjnego. Pobudza on układ krążenia i rozluźnia mięśnie.